Sunday, November 23, 2008

Pi kenduri umah Tok Imam Kpg Rumput Minyak

Masa kat kampung ritu, hari Sabtu 15hb Nov.. Ada kenduri kat umah tok imam.. Alahai.. malas nyer aku nak gi kenduri2 ni.. hehhehehe.. tapi mak aku tetibe lak ritu paksa gak aku pi kenduri.. (sbb mak takdak geng nak pi.. lagipun bukan dia kenal sgt ngn org2 Kampung Rumput Minyak tu..) hehehhe.. Sedap tak nama kampung aku? KAMPUNG RUMPUT MINYAK, TUNJANG KEDAH.. area jitra gak lah... ni kampung sebelah abah aku.. alah... lebih kurang 10 minit jer dari rumah parents aku ni kalau naik kereta... rumah parent kat jitra gak.. tapi kat TAMAN SRI NYIOR.. sedap kan nama taman ni? hahahha.. kalu org kedah, dia tak sebutlah nyior tu, diorang sebut TAMAN SRI NYOQ.. Berbalik kpd hal nak gi kenduri ni, aku ni punyalah mls, tapi mak aku beria pilih baju kurung untuk aku suh pakai.. nak tak nak aku pun, bersiap gak lah.. pakai gak baju kurung purple dia tu.. hehehe..

Aku: "Ok, mak! Siap!"
Mak: "Amboi! Tudung nyer mana?"
Aku: "Alah.. tak yahlah.. selalu pun mcm ni jer kan.."
Mak: "Tak payah nak ngada2! Sini semua org pakai tudung. Pakai tudung!"
Aku: "Ala.. malas ar nak pi mcm ni.. (perangai huduh a.k.a buat perangai)
Mak: "Ha.. dia buat dah.. kalu tak nak pakai tudung pun, pakailah selendang.."

Sambil mak aku selongkar almari cari selendang kat aku.. Berkilat2, merelit merelap lagi! huhuhu... Aku pun, pakailah.. dah siap2, rasanya lebih cantik aku berselendang daripada tak pakai apa2 kat kepala.. hhihii (tau pun) > ada gak timbul perasaan yg PERASAN di hati, ekekekek.. Mak pun sibuk lah cari tudung nak match kan ngn baju biru dia tu.. amboi.. Abah sempoi jer.. T-shirt n jeans, ewah! Lagilah tak kena dress code tu..

Abah "warm up" enjin kereta

Mak sibuk cari kasut

Sungai dekat ngn umah tok


Bukit Tunjang belakang umah tok

Jalan nak masuk Kampung Rumput Minyak

Tapi elok sampai jer rumah tok aku, takdak sapa pun.. yang ada adik2 sepupu aku dok lepak2 tgk tv. Tok n mak sedara2 aku sumer dah gi tempat kenduri.. Abah park kete kat umah tok, pastu aku abah n mak jalan tiga beranak pi umah kenduri.. tak jauh mana pun.. Sampai jer tempat kenduri, terus jer gi makan.. heheheheh.. cari tok aku tak jumpa pun.. dahlah tak kenal sgt org kampung tu.. huhuhu.. terserempak sapa2 pun juz senyum2.. sengih2 jer..

Kat tempat kenduri

Lauk tempat kenduri, semua masakan daging.. maklumlah tok imam wat kenduri sunat cucu dia.. eh, kenduri khatan.. (sopan sket bunyinyer..) Tumbang sekoq lembu.. haruslah suma lauk tu lauk daging lembu.. tapi sedap.. lepas tu aku balik, kepala weng weng sket.. pening.. plus panas gak masa tu kat tempat kenduri.. adoi.. ting tong kejap.. lepas dah makan, balik umah tok rilek2 kejap. Main ngn kucing n sembang2 bodo2 jer ngn adik sepupu aku.. hehehhe.. Eh, walaupun sembang bodo2, dia ni otak mcm org tua2.. ckp pun dah ala2 tok aku dah.. almaklum, dari kecik dok ngn tok aku..
Sepupu aku n the kucing si Puteh

Dalam pada aku dok lepak2 n rilek2 tu.. sempat aku snap satu gambo ayam n anak2 beliau kat pintu blkg umah tok aku... yg peliknya, ada terselit sekoq anak itik tok wi ni di kalangan anak2 ayam tersebut.. menurut kata abah aku, adik aku yang amik anak itik tu masa dia kecik dulu kat depan sebuah kedai ni.. kebetulan kedai tu jual anak itik gamaknyer, bila kedai tu dah tutup mlm2, terlepas sekor anak itik ni.. adik aku bagi kat tok aku.. ntah mcm mana sejak dari kecik lagi anak itik ni selalu ikut sekor ibu ayam ni.. dia mcm dah jadi anak kepada mak ayam tu.. heheheh.. mcm cerita the ugly duckling.. anak itik hodoh.. huhu.. tapi yg ni tak hodoh..



Anak itik, kiri sekali

Sesekali balik kpg, rilek jer pala aku.. kena pulak angin sepoi2 bahasa dari bukit Tunjang tu.. aii.. mau terlena kat tengah2 rumah tu.. dok lepak2 kejap dlm umah, aku pindah lepak ke luar umah ngn mak, mak sedara aku yg baru balik dari keje n abah n adik serta cousins aku..

lepak kat ataih pangkin ataupun org kedah pangei "pelenggaq"

Adik aku n 'the sepupus'..

Abah sibuk nak MMS adik aku kat Sarawak (si Intan menyibuk jer.. "Watpa tu Pak Njang?")

Ptg2 best tul pekena goreng pisang n ubi
Pose maut lagi sebelum balik.. hihii..

No comments: